Куди сплачувати страхові внески у 2024 році
Куди сплачувати страхові внески у 2024 році на пенсійне, медичне та соцстрахування? Хто адмініструє нещасні внески? Чи змінилися КБК для сплати страхових внесків у 2024 році? У які терміни слід перерахувати внески? Відповіді на ці та інші питання читайте у нашій статті.
Куди слід сплачувати внески на ОПС, ЗМС та ВНіМ
Законодавчі нововведення у страхових внесках, що набули чинності з 2017 року, призвели до заміни інстанції, яка виконує функції адміністратора цих платежів. Такою інстанцією для більшої частини внесків стала податкова служба, яка почала контролювати платежі:
- для ФСС у частині лікарняних та материнства;
- ПФР та ФОМС, в т.ч. год. оплачувані ІП за себе.
Усі положення, що відображають особливості застосування таких платежів, як страхові внески, з 2017 року почала регулювати спеціальний глава НК РФ.
Потрапивши до НК РФ, страхові внески почали підпорядковуватися всім його правилам, тобто. е. виявилися прирівняними до бюджетних платежів, що сплачуються в особливому порядку, що стосується не лише правил оформлення платіжних документів, а й реквізитів для перерахування.
З 1 січня 2023 р. всі платники податків - організації та ІП - перейшли на сплату податкових зобов'язань, що ґрунтується на механізмі єдиного податкового платежу. У зв'язку з цим кардинально змінився порядок сплати, і навіть оформлення платіжних доручень для внесків, адміністрованих податківцями.
Куди сплачують страхові внески у 2023-2024 роках? Внески, регульовані НК РФ, відправляються на єдиний податковий рахунок, відкритий податковою службою для кожного платника податків у ФНП. Реквізити для перерахування внесків з 15.05.2023 дивіться тут. Ці внески із 2023 року страхувальник не розподіляє за видами страхування.Тепер це внески, які нараховуються за єдиним тарифом, стандартно – 30%. Для деяких категорій бізнес-суб'єктів визначено знижені тарифи внесків.
Водночас є внески, яких не зачепили зміни-2017. Це так звані «нещасні» внески, пов'язані зі страхуванням професійного травматизму. Вони, як і раніше, підпорядковуються нормам закону «Про обов'язкове соціальне страхування» від 24.07.1998 № 125-ФЗ, та його куратором до 2023 р. залишався ФСС, з 1 січня 2023 р. у ролі виступає Соціальний фонд Росії. Куди сплачують страхові внески у 2023-2024 роках перераховувати такі платежі? Відповідь очевидна: до територіальних відділень СФР за місцем реєстрації страхувальника, яким може виявитися і його відокремлений підрозділ.
За якими реквізитами перераховувати внески, що регулюються НК РФ
Щодо того, куди перераховувати страхові внески у 2023-2024 роках та як оформлювати платіжні документи, ФНП дала чимало роз'яснень. Основні питання, до яких належали ці роз'яснення:
- КБК для внесків, що нараховуються з 1 січня 2023 р.;
- КБК для внесків за розрахунками до 31 грудня 2022 року;
- статус платника у платіжному документі.
З 01.01.2024 р. єдиним КБК для сплати внесків став КБК єдиного податкового платежу – 182 01 06 12 01 01 0000 510. При цьому у платіжному дорученні проставляється статус платника 01.
До останнього терміну перерахування внесків до бюджету (про нього ми розповімо нижче) до податкової в строк до 25 числа має потрапити повідомлення, в якому платнику податків потрібно розписати суми зобов'язань щодо КБК та ОКТМО. КБК для внесків, що нараховуються за єдиним тарифом, у повідомленні набуде значення - 182 1 02 01000 01 1000 160.
У 2023 році організації та ІП могли не працювати з повідомленнями, а здійснювати перерахування за допомогою платіжок-повідомлень, в яких одразу прописувався КБК внесків, що нараховуються за єдиним тарифом, та сума до сплати. Статус платіжки у разі приймав значення 02. З 01.01.2024 такі платіжки більше використовуються.
ІП, оформлюючи платежі за фіксованими внесками, також застосовують нові коди в 2023-2024 рр.:
- 182 1 02 02000 01 1000 160 - фіксовані внески у сукупному розмірі (ОПС+ОМС);
- 182 1 02 03000 01 1000 160 - за внесками, що розраховуються з доходу, що перевищує 300 000 руб.
Інші подробиці сплати внесків індивідуальними підприємцями шукайте у цій статті: "Фіксовані платежі ІП у 2023-2024 роках: що з КБК та повідомленням".
У НК РФ є також положення про допустимість сплати податкових платежів за третю особу. Тобто. ЄНП цілком можна перерахувати за третю особу. Щоправда перераховує не зможе повернути собі на розрахунковий рахунок гроші, якщо заплатить більше за належну суму. Повернення має право здійснити тільки ту особу, за яку було зроблено платіж.
Як правильно оформити платіжне доручення на сплату ЄНП за третю особу? Який КБК прописати, кого віднести до платників та що робити з полем "призначення платежу"? Відповіді на ці питання ви отримаєте, оформивши пробний доступ до системи та перейшовши до Готового рішення. Це безкоштовно.
Куди надсилати «нещасні» внески
Куди сплачувати страхові внески у 2023-2024 роках, якщо вони належать до категорії «нещасних»? З 1 січня 2023 р. їх сплачують у новий орган, який об'єднав у собі функції пенсійного фонду та фонду соціального страхування, Соціальний фонд Росії, вказуючи реквізити територіального органу СФР у полях платіжного документа, призначених для даних одержувача.Новим став і КБК, що використовується для такого платежу, - 797 1 02 12000 06 1000 160, відповідно змінилися КБК пені - 797 1 02 12000 06 2100 160 та штрафів - 797 1 02 1. реквізитах із внесків на травматизм ми розповіли тут.
Крім обов'язкових «нещасних» внесків, які сплачуються з виплат працівникам, у Соцфонд можуть робитися і добровільні платежі. Вони виникають у ІП, який взагалі не зобов'язаний робити подібні перерахування, але самостійно уклав добровільний договір страхування з фондом. КБК для таких платежів - 797 1 17 06010 06 6000180.
Докладніше про всі застосовані КБК читайте тут.
Терміни, протягом яких потрібно сплачувати внески
З 1 січня 2023 року терміни сплати внесків дещо змінилися. Платити внески, що регламентуються НК РФ, треба:
- здійснюючим виплати фізособам - щомісяця не пізніше 28-го числа місяця, що настає за місяцем нарахування (п. 3 ст. 431 НК РФ);
З 01.10.2023 при позитивному сальдо ЄНС внески списуються з нього до терміну сплати — не пізніше дня, наступного за днем надходження відповідного повідомлення.
- не здійснює таких виплат — пізніше 31 грудня поточного року із загальної величини отриманого протягом року доходу, що не перевищує 300 000 крб., і пізніше 01 липня наступного року із суми доходу, перевищив 300 000 крб. (П. 2 ст. 432 НК РФ).
Внески на травматизм сплачуються у звичному порядку - щомісяця не пізніше 15 числа місяця, що настає за місяцем нарахування (п. 4 ст. 22 закону 125-ФЗ).
При цьому, незалежно від того, хто є адміністратором внесків, крайня дата терміну, що потрапила на вихідний, переноситься на наступний вихідний будній день (п. 7 ст. 6.1 НК РФ, п. 4 ст. 22 закону 125-ФЗ) .
Підсумки
З 2017 року більша частина страхових внесків перейшла під контроль ФНП і почала регулюватися положеннями НК РФ. Платіжні документи за такими внесками стали оформлятися так само, як і за податковими платежами.
З 1 січня 2023 року правила оформлення платіжок зазнали сильного коригування: змінилися одержувачі платежів, з'явилися нові КПК, змінився статус платника. Зміни торкнулися і внесків, які адмініструються податковою інспекцією та "нещасних" внесків. У першому випадку зміни пов'язані з переходом на сплату податкових зобов'язань у вигляді єдиного податкового платежу, у другому – об'єднанням ПФР та ФСС. З 1 жовтня 2023 року змінено порядок списання внесків із ЄНС.
Страхові внески на ОПС, ЗМС, ОСС та «травматизм» у 2024 році
Організації та індивідуальні підприємці повинні сплачувати страхові внески із зарплати та винагороди своїх співробітників.
Скільки платити
З 1 січня 2023 року страхові внески на обов'язкове пенсійне страхування (ОПС), на обов'язкове соціальне страхування (ОСС) на випадок тимчасової непрацездатності та у зв'язку з материнством на обов'язкове медичне страхування (ОМС) встановлено у розмірі (п. 3 ст. 425 ПК). РФ):
- 30% - у межах встановленої єдиної граничної величини бази для обчислення внесків;
- 15,1% - понад встановлену єдину граничну величину бази для обчислення внесків.
Якщо потрапляєте під пільгу, відсоток буде меншим. Список пільг дивіться у п.1 ст. 427 НК РФ. Наприклад, для малого та середнього бізнесу діє знижена ставка - з частини зарплати співробітників, що перевищує МРОТ (19242 рубля в 2024 році (ФЗ від 27.11.2023 № 548-ФЗ)), єдиний знижений тариф страхових внесків складе 15% (п. 2). ст. 427 НК РФ).Також право на цей тариф отримали підприємства громадського харчування із чисельністю понад 250 осіб, якщо виконано умови, встановлені пп. 38 п. 3 ст. 149 НК РФ (п. 13.1 ст. 427 НК РФ).
Ще є внески на обов'язкове страхування від нещасних випадків на виробництві та профзахворювань — скорочено внески на травматизм. Тариф таких внесків залежить від виду діяльності та класу професійного ризику. Розбіг – від 0,2% до 8,5%.
До внесків на травматизм можуть застосовуватись знижки та надбавки (п. 1 ст. 22 ФЗ від 24.07.1998 № 125-ФЗ). Правила їх встановлення закріплені Постановою Уряду РФ від 30.05.2012 № 524. Показники для надання знижок та надбавок затверджують щороку, наприклад, на 2024 вони зафіксовані в Постанові ФСС РФ від 31.05.2023 № 944.
Пам'ятайте, що база нарахування внесків обмежена. Це особливо важливо для тих, хто має співробітників із зарплатою вище 185 416,67 рублів.
Страхові внески за ставкою 30% обчислюють до того часу, поки сукупний дохід працівника початку року перевищить граничну базу — 2024 року це 2 225 000 рублів (Постанова Уряди РФ від 10.11.2023 № 1883). Як тільки цей ліміт буде перевищено, внески потрібно буде рахувати за ставкою 15,1%.
Важливо! За внесками на травматизм граничної бази не встановлено. Їх потрібно нараховувати та платити залежно від класу професійного ризику незалежно від суми доходів співробітника.
Коли і куди платити
Термін сплати внесків на ОПС, ОСС, ЗМС — 28 число місяця, наступного за тим, у якому вони нараховані. Якщо 28 число припадає на свято або вихідний, заплатити можна буде найближчого наступного робочого дня.
Термін сплати внесків на травматизм - 15 число місяця, наступного за тим, в якому вони нараховані.Якщо 15-е число посідає свято чи вихідний, заплатити можна буде найближчого наступного робочого дня.
Внески на ЗМС, ОСС, ОПС сплачуйте однією платіжкою у межах єдиного податкового платежу (ЄНП). Реквізити для заповнення платіжки можна знайти на офіційному сайті ФНП.
Щодо внесків на ЗМС, ОСС та ОПС потрібно подавати повідомлення, щоб податкова правильно рознесла платежі по ЄНС. Термін подачі - 25 число місяця, в якому встановлено термін сплати.
Внески на травматизм сплачуйте окремим платіжним дорученням за реквізитами регіонального відділення Соціального фонду (СФР).
Хто сплачує внески до ФСС
Внески до фонду соціального страхування, або ФСС РФ, - це один із видів платежів державі.
Фонд соціального страхування платить людям лікарняні, допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами та інші допомоги, які потрібні людині, якщо вона тимчасово не може працювати.
Допомога платять за рахунок грошей, які фонду перераховують роботодавці із зарплати співробітників — через податкову чи напряму. Ще гроші до фонду перераховують ІП — самі за себе, якщо хочуть отримувати допомогу.
Розберемося, хто має сплачувати ці внески, на що вони йдуть, як розраховуються та як за них звітувати.
З 1 січня 2023 року окремого Фонду соціального страхування більше немає. У Росії з'явилося нове відомство - Соціальний фонд Росії, скорочено - СФР. СФР об'єднав фонди пенсійного та соціального страхування і тепер у нього ті ж повноваження, що раніше мали два фонди.
Що таке страхові внески
Страхові внески — це платежі державі на пенсійне, соціальне, медичне страхування та страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.За рахунок них ми отримуємо пенсії, допомоги з тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів і можемо лікуватися за полісом ЗМС.
Як ми вже сказали, індивідуальний підприємець сплачує страхові внески сам за себе, а за найманих працівників, які працюють за трудовим договором, сплачує роботодавець.
Якщо фізособа співпрацює з підприємцем чи компанією за договором цивільно-правового характеру, внески також сплачує замовник – організація чи ІП. Якщо виконавець за договором ДПГ самозайнятий, за нього внески платити не потрібно. Самозайнятий може платити їх добровільно, щоб мати право на пенсію та допомогу.
Законодавство про сплату страхових внесків. Норми, що стосуються страхових внесків, прописані у двох документах: у розділі 34 Податкового кодексу РФ та у Федеральному законі № 125-ФЗ. Останній присвячений внескам на страхування від нещасних випадків та професійних захворювань.
Освойте системний підхід до тайм-менеджменту, щоб ваше життя перетворилося на керований процес
Види страхових внесків
Усього є два види страхових внесків: обов'язкові та добровільні.
Обов'язкові треба платити незалежно від бажання. Наприклад, це внески із зарплати. Добровільні внески сплачують за бажанням — для цього треба подати заяву. Сплата добровільних внесків дає ІП право отримувати лікарняні та допомогу у зв'язку з вагітністю та пологами.
Обов'язкові страхові внески за всі різні. Наприклад, із зарплати працівників, які працюють за трудовим договором, сплачують усі внески: на пенсію, медичне страхування, страхування на випадок непрацездатності та материнства, від нещасних випадків та профзахворювань.
Обов'язкові трудові внески
| Вигляд внеску | За кого платять |
|---|
| Обов'язкове пенсійне страхування (ОПС) | За найманих працівників, фізосіб без статусу ІП або самозайнятого, з якими працюють за договором ДПГ |
| Обов'язкове медичне страхування (ЗМС) | За найманих працівників, фізосіб без статусу ІП або самозайнятого, з якими працюють за договором ДПГ |
| Страхування на випадок тимчасової непрацездатності та у зв'язку з материнством (ВНіМ) | За найманих працівників, фізосіб без статусу ІП або самозайнятого, з якими працюють за договором ДПГ |
| Страхування від нещасних випадків на виробництві та від професійних захворювань (травматизм) | За найманих працівників |
Обов'язкові трудові внески
|
Обов'язкове пенсійне страхування (ОПС) |
| За кого платять | За найманих працівників, фізосіб без статусу ІП або самозайнятого, з якими працюють за договором ДПГ |
|
Обов'язкове медичне страхування (ЗМС) |
| За кого платять | За найманих працівників, фізосіб без статусу ІП або самозайнятого, з якими працюють за договором ДПГ |
|
Страхування на випадок тимчасової непрацездатності та у зв'язку з материнством (ВНіМ)
|
| За кого платять | За найманих працівників, фізосіб без статусу ІП або самозайнятого, з якими працюють за договором ДПГ |
|
Страхування від нещасних випадків на виробництві та від професійних захворювань (травматизм) |
| За кого платять | За найманих працівників |
А ось за тих, з ким працюють за договором ДПГ, внески на нещасні випадки та професійні захворювання сплачують лише якщо це передбачено договором. Але зазвичай таку норму у ньому не прописують.
Індивідуальні підприємці, адвокати, нотаріуси, арбітражні керуючі, оцінювачі, патентні повірені і всі, хто займається приватною практикою, сплачують лише внески на ОПС і ЗМС.
Виплати через нещасні випадки на виробництві та професійні захворювання можуть отримувати тільки ті, за кого ці внески сплачують, тобто наймані співробітники.
Добровільні страхові внески. Індивідуальні підприємці, адвокати, нотаріуси, члени фермерських господарств можуть сплачувати за себе добровільні внески на ВНіМ. Це потрібно, щоб отримувати допомогу з хвороби, вагітності та пологів або догляду за дитиною.
Самозайняті теж можуть сплачувати добровільні внески на ВНіМ. Для цього треба подати заяву.
Які внески сплачують у ФСС
Майже всі страхові внески сплачуються до податкової. До фонду соціального страхування потрібно відраховувати лише два види внесків: на травматизм та добровільні внески на ВНіМ.
ФСС – це державний фонд. Він збирає внески та витрачає їх на виплату допомоги людям, які захворіли, доглядали хвору дитину, народили чи усиновили дитину, отримали професійне захворювання чи травму на роботі.
Одне із завдань фонду — компенсувати частину заробітку людині, яка тимчасово не може працювати.
Щоб не заплутатися
Внески на ВНіМ можуть спричинити плутанину. Обов'язкові внески на ВНіМ – ті, що сплачують за найманих працівників. Вони перераховуються до податкової. Добровільні внески на ВНіМ – ті, що можуть сплачувати за себе ІП, адвокати, самозайняті. Їх платять до ФСС. Саме про ці внески і йтиметься далі у статті.
Тарифи страхових внесків до ФСС
Щомісяця організації та ІП сплачують внески, розмір яких залежить від суми нарахованої зарплати чи МРОТ.
Внески на страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. Внески на травматизм роботодавці сплачують за співробітників, їхній розмір — 0,2—8,5% від нарахованої зарплати. Тарифи прописані у законі про страхові тарифи.Закон редагують щороку, але за фактом тарифи не змінювалися з 2006 року.
Тариф залежить від класу професійного ризику. Чим ризикованіша сфера і вищий клас, тим вищий тариф внесків на травматизм. Наприклад, для кур'єрської діяльності та торгівлі найнижчий тариф внесків – 0,2% від нарахованої зарплати. А для видобутку вугілля, видобутку та збагачення руд, полювання та вилову диких тварин тариф 8,5%.
Усього є 32 класи професійного ризику. Клас залежить від основного коду КВЕД. У підприємців це вид діяльності, який зазначений як основний в ЄГРІП, а в організацій — КВЕД, за яким отримано найбільшу частку виручки за минулий рік.
Група професійного ризику та тариф внесків вказані в «Повідомленні про розмір страхових внесків на обов'язкове соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань». Його видають під час реєстрації ТОВ чи ІП, а організаціям — ще й за щорічного підтвердження основного виду діяльності.
Група ризику прописана у повідомленні з ФСС. У салонів краси та перукарень перший клас професійного ризику – найбезпечніший, з найменшим тарифом внесків – 0,2%
Усі посади у компанії мають однаковий клас ризику. Наприклад, виробництво кольорових металів відноситься до 12-го класу. Співробітник, який працює безпосередньо на заводі, і той, хто працює в цій же компанії, але сидить в офісі в заводоуправлінні, матиме той самий клас ризику. Якщо винагороду за трудовим договором одержує інвалід будь-якої групи, до тарифу застосовують коефіцієнт 0,6.
Якщо ФСС виявить якісь порушення охорони праці, може встановити надбавку до тарифу.Наприклад, тариф можуть збільшити, якщо рівень травматизму в організації вищий за середньогалузевий або якщо були нещасні випадки, внаслідок яких загинули дві людини або більше.
Як сплачувати менше страхових внесків. Регіональне відділення ФСС, де зареєстровано організацію чи ІП, може дати знижку. Її розмір розраховується за підсумками роботи за 3 роки. На знижку впливає стан охорони праці та витрати компанії чи підприємця на обов'язкове страхування.
Щоб отримати знижку, треба подати заяву до свого відділу ФСС. Крім того, потрібно дотриматись ряду умов:
- Організація або ІП зареєструвалися та працюють понад 3 роки.
- На день подання заяви немає боргів щодо внесків, пені та штрафів.
- Проведено спецоцінку робочих місць за умовами праці та обов'язкові попередні та періодичні медогляди працівників на 1 січня поточного року.
- У попередньому році роботодавець не мав страхових випадків зі смертельним наслідком.
Максимальна надбавка до тарифу чи знижка – 40%.
Як розрахувати базу для нарахування страхових внесків
У базу для нарахування страхових внесків входять усі виплати працівникові: зарплата, премії, відпускні, оплата понаднормової роботи. При розрахунку бази не враховуються державні допомоги, наприклад лікарняні, деякі види компенсацій — скажімо, відшкодування вартості проїзду у відрядження та матеріальна допомога до 4000 ₽ на рік на особу. Повний перелік виплат, які не оподатковуються внесками на травматизм, є у законі № 125-ФЗ.
Страхові внески на травматизм — сума до сплати — розраховуються так: базу для нарахування внесків з початку року до кінця поточного місяця множать на тариф із урахуванням знижок та надбавок та забирають уже нараховані цього року внески.
- Наприклад, за січень – липень 2022 року організація нарахувала працівникам зарплату – 738 765 ₽. Тариф страхових внесків на травматизм — 0,2%, знижок та надбавок немає, тобто за січень — липень нараховано 1477,53₽ внесків. За серпень нараховано зарплату 108 000 ₽. Сума страхових внесків за серпень: (738 765 ₽ + 108 000 ₽) × 0,2% − 1477,53 ₽ = 216 ₽.
Внески на ВНіМ при добровільному страхуванні
Тариф добровільних внесків на ВНіМ такий самий, як за обов'язкового страхування — 2,9%. Добровільні внески сплачують ІП, самозайняті, нотаріуси, які не мають зарплати у звичному розумінні, тому сума внеску розраховується виходячи з федерального МРОТ на 1 січня: МРОТ на початок року × 2,9% × 12.
1 січня 2022 року федеральний МРОТ був 13 890 ₽, отже, добровільні внески на ВНіМ - 4833,72 ₽. Підвищення МРОТ до 15 279 ₽ з 1 червня не впливає на розмір добровільних внесків у 2022 році.
Якщо ІП зареєстровано місцевості, де застосовуються районні коефіцієнти, то МРОТ треба помножити цей коефіцієнт. Наприклад, ІП зареєстровано у Череповці, районний коефіцієнт — 1,25. Добровільний внесок на ВНіМ для підприємця: 13 890 ₽ × 1,25 × 2,9% × 12 = 6042,15 ₽.
Сплата внесків до 31 грудня 2022 року надає ІП право на отримання допомоги протягом 2023 року.
Строки сплати внесків
Внески на травматизм необхідно сплачувати до 15 числа місяця, наступного за місяцем, в якому нараховано оплату праці.
Внески за січень сплачуються до 15 лютого, за лютий – до 15 березня тощо.Якщо 15 число припадає на вихідний день, термін сплати переноситься на найближчий робочий день. Наприклад, якщо 15 число випало на неділю, то термін сплати внесків цього місяця — 16 число, понеділок.
Добровільні внески з ВНіМ сплачують у ФСС до 31 грудня. Обов'язкові внески щодо ВНіМ — до 15 числа наступного місяця, але це вже внески до податкової.
Звітність щодо внесків до ФСС
Усі роботодавці, включаючи ІП, щокварталу здають розрахунок 4-ФСС. А компанії додатково щорічно представляють довідку, що підтверджує основний вид діяльності.
Доказ основного виду діяльності. ІП підтверджувати вид діяльності не треба, а от організації роблять це щороку, щоб наново встановити клас професійного ризику.